گروه آموزشی الکترونیک و کامپیوتر

گروه آموزشی الکترونیک و کامپیوتر

برق الکترونیک ، مخابرات ، قدرت ، کنترل ، کامپیوتر
گروه آموزشی الکترونیک و کامپیوتر

گروه آموزشی الکترونیک و کامپیوتر

برق الکترونیک ، مخابرات ، قدرت ، کنترل ، کامپیوتر

پروژه کامل ردیاب ماهواره ای آنلاین AVL

( GPS / GPRS   TRACKER & CONTROLLER )




( به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)  و سیستم مکان یابی جهانی  (GPS) وبستر مخابراتی (GSM/GPRS) )


GSM Module = TC35i SIEMENS
میکروکنترلر  ATMEGA162
برنامه پروژه به زبان Basic در محیط نرم افزار BASCOM
دارای رله 12 ولت برای مقاصد کنترلی

به همراه نرم افزار GPS TrackMaker تحت کامپیوتر برای نمایش موقعیت
 
  

ردیابی و رهگیری (Track & Trace) یک ناوگان بزرگ برای شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل کالا و مسافر یک ضرورت است . برای ردیابی در مقیاس بزرگ و بصورت وسیع (Global)، نیاز به سیستم های  GPS (Global Positioning System)  وجود خواهد داشت. این سیستم ها توسط یک ماژول GPS، با ماهواره ارتباط برقرار می کنند و مختصات را با دقت مورد نیاز تعیین می کنند. به این ترتیب، ماژول های GPS به شما می گویند که کجا هستید اما مرکز همچنان نمی داند که شما کجا قرار دارید . برای رفع این نقص می توان اطلاعات مربوط به موقعیت شیء را که توسط GPS تعیین شده توسط زیرساخت مخابراتی مناسب به مرکز فرستاد . از جمله زیر ساخت های موجود می توان به بستر GPRS/GSM یا موبایل اشاره کرد . با استفاده از بستر ارتباطی GPRS/GSM ، ماژول GPS، اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی را به یکی از سه صورت SMS و یا شبکه Internet و یا برقراری تماس با ماژول  (Data Link)به مرکز ارسال کند. بدین ترتیب به یک ماژول  GPSو GPRS نیاز خواهیم داشت  که اینها در مجموع به کمک یک پردازشگر مرکزی ، GTC (GPS/GPRS/GIS TRACKER & CONTROLLER) را میسازند . و در آخر نیازمند به نقشه های رقومی و نرم افزارهای کار با آن برای مشخص کردن طول و عرض جغرافیائی بدست آمده از GPS سیستم هستیم . در سامانه ساخته شده نه تنها قابلیت Online Tracking/ Offline وجود دارد ، بلکه می توان آن ابزار را چه وسیله نقلیه زمینی باشد چه یک چتر نجات یا بالون  یا هواپیما را از راه دور کنترل کرد مثلا آن را روشن یا خاموش و یا با آن وسیله ارتباط مخابراتی برقرار کرد و یا اطلاعات سنسورهای ( سنسور دما ، سنسور آلتراسونیک ، انواع سنسورهای نوری ، میکروفون ، دوربین ، رادار ) متصل به دستگاه را دریافت و پردازش نمود و در موارد پیشرفته تر از راه دور آن را راهبری نماید  .

این سیستم می تواند به چندین طریق مورد بهره برداری قرار گیرد اگر هدف استفاده از سیستم ردیابی و رهگیری باشد و نه کنترل ، دستگاه می تواند بر روی وسایل نقلیه مانند خودرو، اتوبوس و کامیون و . . . نصب گردد و یا برای ردگیری اشخاص و یا هرچیز متحرک که نیاز به ردگیری از راه دور دارد مورد استفاده قرار گیرد که در این مورد نیاز به باطری ( لیتیوم یون ) برای تامین تغذیه دستگاه هستیم . در نتیجه این دستگاه می تواند بر حسب نیاز به دوصورت Fixed و یا Portable مورد استفاده قرار گیرد .
با نصب یک ماژول Online Tracking روی وسیله نقلیه یا اهداف متحرک دیگر می توان بصورت Online موقعیت آن را روی نقشه جغرافیایی مشاهده کرد. اما در صورتیکه مانیتورینگ بلادرنگ وسیله نقلیه مورد نظر نباشد، برای حذف هزینه ارسال  SMS، می توان از ماژول GPS دیگری استفاده کرد که نقاط نمونه برداری شده را در حافظه داخلی ذخیره می نماید. پس از رسیدن وسیله نقلیه به مقصد، اطلاعات این ماژول قابل استخراج و تحلیل در نرم افزار خواهد بود (ماژول Offline Tracking).

از ویژگیهای دیگر این سیستم می توان به نحوه ارتباط مخابراتی مرکز با دستگاه اشاره کرد . در این سیستم ارتباط از راه دور از سه طریق حاصل می شود . ارتباطات به کمک ماژول GPRS موجود در دستگاه انجام میشود که این ماژول از بستر مخابرات سلولی GSM/GPRS استفاده می کند و ما در سمت گیرنده نیز (مرکز) نیازمند یک فرستده گیرنده هستیم تا فرامین را فرستاده و اطلاعات را برای پردازش دریافت نماید که معمولا از یک موبایل Mobile یا GSM/GPRS Modem استفاده میکنیم پس در این سامانه در سمت دستگاه نیاز به یک GPRS Module هستیم و یک عدد سیم کارت SIM CARD که به کمک دستورات AT COMMAND‌ قادر به ایجاد ارتباط با مرکز میباشد .

اولین روش برای برقراری ارتباط مرکز و دستگاه SMS است . با استفاده از این روش به عنوان مثال مرکز یک پیام در یک قالب مشخص ABCD#1234 به دستگاه می فرستد که ABCD ،  Passwordاستفاده از دستگاه است و 1234 کد فرمان است مثلا پیام 794#110  مشخص کننده این است که پسوورد 794 است و کدرمز 110 است که این پیام در دستگاه تحلیل می شود و درصورت صحت پسوورد به فرمان عمل میشود که در اینجا کد 110 در سیستم برای دریافت موقعیت دستگاه است که در این صورت دستگاه در جواب این SMS یک SMS حاوی طول و عرض جغرافیایی (latitude & longitude) را به مرکز می فرستد که می تواند این مرکز یک موبایل معمولی باشد و به کمک این طول و عرض جغرافیایی می توان موقعیت دقیق دستگاه را در نرم افزار های مربوطه (چه کامپیوتر باشد چه موبایل) مشاهده نمود . برای این سیستم کد فرامین بسیاری برای منظورهای خاصی (ردیابی و کنترل) تعریف شده و قابل تعریف است .

از راه های موثر دیگر ارتباط کنترل کننده (مرکز) و وسیله یا شخص کنترل شونده (دستگاه) ، اینترنت Internet   (TCP/IP Protocol) است که بستر  GPRS‌در اختیار سیستم میگذارد. به این صورت که در این شبکه ، کنترل شونده data server و کنترل کننده Client محسوب میشود . قبل از ارتباط باید مراحل زیر دنبال شده باشد 1 – Set GPRS APN  2- Set IP Address  3 – Set transmission time interval‌ که هر کدام از این دستورات و تنظیمات با کد فرمان مشخصی به اطلاع کنترل شونده می رسد و پس از آن می توان اطلاعات را با اتصال به IP دستگاه ، بلادرنگ (Real Time) (برخلاف روش SMS) اطلاعات (مثلا موقعیت)را بر روی نرم افزارکامپیوتر مشاهده نمود و یا از این طریق ارتباط کاملی به منظور در دست گرفتن کنترل دستگاه ایجاد نمود و روش موثر دیگر این سامانه شماره گیری (DTMF) و برقراری یک لینک مخابراتی میان دستگاه و مرکز می باشد که تا زمانی که تماس برقرار باشد می توان دیتا و اطلاعات را مبادله نمود .





در صورت نصب در خودرو :





کاربردها :

مدیریت بهینه ناوگان
هدایت بهینه وسیله متحرک از راه دور
افزایش سرعت عمل در ماموریتها
محافظت از وسیله متحرک در برابر سرقت
مدیریت حوادث و ثبت دقیق اطلاعات آن
امداد و نجات
ماموریت های نظامی و لوجستیک
ردیابی و رهگیری در موارد جاسوسی
ساختمان های هوشمند
اتوماسیون فرآیندهای صنعتی
مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی
سازمانها، ادارجات و شرکتهای دولتی و خصوصی بزرگ
کارخانجات و شرکتهای صنعتی
کشاورزی دقیق و مدرن
مراکز تجاری
بانکها
ناوگانهای حمل و نقل عمومی و خصوصی
آژانسهای مسافربری
تاکسیرانی



تصاویری از برنامه مورد استفاده سیستم برای کنترل و ردیابی







نظرات 1 + ارسال نظر
امیر چهارشنبه 3 شهریور 1395 ساعت 11:03 ب.ظ

سلام، خدا قوت مهندس جان، یه سوال داشتم، آیا امکان ساختن ردیاب با ماژول GSM + GPRS هست !؟ یعنی کار ردیابی رو با استفاده از آنتن های تلفن همراه انجام داد !؟

سلام . ممنون

آیا امکان ساختن ردیاب با ماژول GSM + GPRS هست !؟
بله اکثرا هم از همین ماژول ها استفاده میشه . مثل sim808 , sim908

یعنی کار ردیابی رو با استفاده از آنتن های تلفن همراه انجام داد !؟
کار ردیابی !!!
این ماژول ها معمولا GSM/GPRS را ساپورت میکنند و معمولا آنتن تلفنهای همراه آنتن داخلی است . برای این ماژول ها از آنتن های خارجی با گین های متفاوت استفاده میشود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد